Monday, June 28, 2010

seteko kopi, sebuku roti...



jika di bilang dengan jari ada berapa jari yng mewakili hari yang aku x update blog ku ni??? hehehe.. from march till now... coba anda kirakan untuk saya, klu jari jemari x ckp tambahkan dengan jari kali. wakakaka..

itu baru mukaddimah tu, hehehe.. tentu ada yg heran knpa lama sy teda di dlm blog sy ni kan, klu yg tau xpa.. ni yg xtau ni mesti di bgtau nanti x dibgtau merajuk nda tentu pasal ni kang..

kla sebenarnya aku sedang buat praktikal kat sebuah restoran finedining kat ibu kota malaysia( apakah nama ibu negara malaysia??) dekat2 itu bukit bintang jauh ckit ngan pavillion.. tu restoran nama dy ibunda malay finedining. jadi sapa kaya raya tu sila la dtg kat restoran tu..hehehehe...

jadi camna sebenarnya bleh jadi sampai teda masa mua jln2 ka, au dating apaka itu ini ka???? jawapannya senang ja, sbb kami kerja pakai split. jadi kami kerja dari pagi sampai malam..huuhu..


eeeehhhh?????? "kami", iya bukan sy saja sorang ba. juga ditemani ngan dua sahabat sekomandor ku chef de tortei mohd nabil and chef de cuisine mohd izwan or dekwan..heheheh...

(with chef nabil wakaka)


a href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj9KGXtlHs7z4VIkjYDjcqRgspbt_VSEmd66axSmCRDq3jwwPg3qA5Pj_iLir9W-vIwTm6SQ_x-e_MKlVOVQz3kqzz5kBhh7kizcMhKW5iIO6t0CI_yEjXpx508wO4IRsG_1lSmkAeK7pJG/(with chef dekwan kembang hahaha)


menceritakan serba sedikit story about kerja kami kat that restoran , kami di latih bgaikan komandor, no fear with fire, no fear with boilling water and also a minyak panas also can.. tangan di latih menjadi kebal, kaki dilatih bergerak pantas, telinga menjadi peka ngan arahan, hidung sentiasa menghidu mata sentiasa tajam.. segala macam pacaindera digunakan. klu pernah tgk hells kitchen, mcm tu lah kmi di latih. hanya jiwa kental ja yg mampu menghadapi semua ini...

bak kata pepatah, bahu yang memikul lg berat dari mata yg memandang, ceh.....

apa yg ku pinta skg adalah mengembalikan masa duluku yg penuh ngan suasana riuh rendah.. rindu akan bdk2 shah alam, budak2 43g, gerl2 perdana ngan rafi and bistro..huuuhu...

kempenatan ngan kerja, aku mau tido dulu..penat.. ada masa aku akan tulis yg baru gi k...



budby semua.. muuuuaaahhhh

Saturday, March 27, 2010

news update

now i am at malay fine dining ibunda restaurant... see mee there buddy.. heheheh...

Thursday, March 4, 2010

boring-boring-boring

seharian terperap didalam rumah lain mcm rasanya.. mau pecah otak...
aku mau jd half crazy da ni..huhu

buka internet, on9 ja dr pagi sampai ke pagi...

klu bz susah, x bz pon susah...

blablabla.... arrgghhhhh....

ikan keli bersambal




td aku mkn tengahari aku telah melahap ikan keli bersambal... aduhai sedap amat nih.. gue makan hingga ketulang-tulang yg terakhir..heheheh

ikan keli yang telah digoreng garing ke emas-emasan dan diatas ikan itu disirami ngan sambal cili yang merah menghangatkan lagi suasan tersebut..huhuh

untuk menambah keenakan ikan tersebut aku tekah ambil nasi putih with sambal blacan,kuah kari iakan plus kuah lodeh and ambil kuah air asam... aku ambik tomato byk2...

the apa gi , mengunakan kaedah makan yang diamalkan sekian lama umat sejagat iaitu guna tangan aku makan..(jgn kupa bca doa)

aku start la makan.. dengan penuh rasa kepuasan mmg best la,huuh..

sedap...


ikan keli kau tetap di hatiku..huuhh

Wednesday, March 3, 2010

tongkeng ayam febret ku....





antara makanan yang bleh meninggalkan kesan impak maksima terhadap diriku adalah TONGKENG AYAM atau BUNTUT AYAM...

geli kan dengar...tapi bg peminat setia mcm aku.. ianya spesial sgt2 tuk aku...

teringat time aku kecil2 dulu.. mama marah klu aku makan tongkeng ni sbb di takutinya aku ni byk mulut kata org tua2 dulu la..

tapi aku kan jenis food lover.. suma nak bantai ja kecuali yg haram2 la... mintak di jauhkan..

ingat lagi tongkeng yang aku makan secara rasminya, di masak oleh mama aku sendiri iaitu goreng tepung...

pergghhhh.... sadap jua ba... bayangkan rangup diluar tapi di dalam kelembutannya and the flavor of the chicken so strong that i can imagine.. apa xnya tongkengkan penuh ngan lemak enak sangat latu..huuh

tp memang best la...

the x kurang hebat juga klu makan tongkeng ayam panggang..

terduduk diam dibuatnya...
sambil tutup mata gi tu...

wah.. rugi lah kepada sesiapa yg x makan...

nak buat camna kan , mau paksa pon x boleh...
hehhe..

tapi aku suka sangat tongkeng heheheh..

kalau kerja..kerja la tu...




satu perangai aku yg x leh lari.. if time aku buat kerja... perkara lain aku xkan campur dah... jd tu la kdg2 ada member2 kol ka, sms ka, x di layan... klu terbalas pon time habis da kerja2 tu..

sori kengkawan...

tumpuan pada kerja penting pdaku.. klu ada problem kacau.. takut2 ada yng terpotong jari la, terendam tangan dalam minyak panas la.. jadi kerja aku sangat bahaya klu jd lalai..

di harap memahami la kerjaya ku ini..

and kepada bakal2 kekasihku klu ada la...

jgn kuat2 merajuk.. sungguh pon anda merajuk maybe lambt ckit la aku pujuk.. heheheh

alahai... hentam ja la kau...




daripada aku menyibuk hal ehwal org lain, bek diam2 ja...
susah klu xtau crita sebenar trus2 masuk mesyuarat..

kata karam sing walia... "jangan di kacau kolam yang tenang, nnt keluar segala makhluk tersembunyinya"..

if ja la, memerlukan pertolongan di persilakan...

i ready to help...

sekadar yng mampu la..hehehe