Saturday, November 14, 2009

top 5 citaku dari kecil hehehe



sejak kecil ku lagi aku da mmg suka memasak, main masak2 best apa. walaupon time tu just masak ranting kayu,bunga-bungaaan, air longkang hehehe... itu diperingkat bayi 2. bila dah besar ckit start la masak masakan pertama aku iaitu masak air panas, then telur gorenag pastu up sikit masak nasi then sampai la ke lauk dan kuih muih... x janggal rasanya bagiku untuk memasak sbb sebagi anak sulung in my family aku dipertugaskan untuk menjaga adik-adik ku... jaga makan dan minum mereka.. bukan my parents x mahu adk2 aku. disebabkan mencari rezeki tuk kami lah aku, tugas tu di bagi kepadaku. apa bila dapur rumah dikuasai olehku, maka rasa minat mencuba and melakukan experiman sendiri tulah membuatku lagi minat tuk memasak... hahahaha..
cita-cita ku menjadi chef kini kian nmpk disebabkan aku dah ambil jurusan yang sepatutnya walaupon pada asalnya aku kat skolah bukan ambil subjek katering.. aku mahu membuktikan bahawa perkerjaan chef bukanlah pekerjaan tuk org x berpelajaran cam dulu. skg da modern and byk saingan. dan org ckp chef just ddk kat hotel and restoran ja. apa hal, byk lagi sebenarnya tmp2 yang bleh pegi sekiranya ada lesen tuk jd chef. aku mahu membuka restoran aku sendiri with my own style...insyaallah.
be patient kata org brunei hahahaha. oopsss terlebih suda.
"every can cook".... memasak tu adalah seni, hampir suma pancaindera digunakan.
kata orang masak kena ikhlas..







aaaa.... top 2 cita2 aku adalah mahu jadi pelakon..ish3.. tapi betul la, aku mmg minat berlakon terutama teater. best siot klu dapat menghayati watak2 yang yang dibagi walaupon hanya sekadar pokok kayu. kadang2 watak utama bleh kalah ngan watak batang kayu tu sendiri.. teringat lagi apabila mengimbas seni lakon aku yang first skali kat sk rendah perfome depan org ramai punya la takut. tapi apabila tengok penontot terhibur aku cukup suka.. kurniaan tuhan aku bermuka cina ni aku bleh buat kacau bilau penonton cikit and buat mulut penonton terngaga seketika or sampai habis show, ada satu sketsa yang aku buat yang mengisahkan sorg bdk cina yang bukan islam ttpi apabila meningkat usianya dewasa dy memeluk islam dan aku lah memegang watak tu. adalah sesetengah penonton ckp'petah sungguh bdk cina tu bercakap melayu" aku just tersenyum ja. heheheh. padahal muka ja cina tapi kena bawa ckp cina aharam satu pon nda paham tau caru kepala ja. aku berfikir klu aku jadi artis pon bukan menjamin masa depan ku, tetapi klu ada peluang i go on sja...
bakat ini xkan nampak jika xda guru yang menyedarinya. "AKU BERKARYA DI ATAS BAKAT KAMU" ini kata2 yang di keluarkan oleh guruku cikgu jasmini yang telah banyak membuka mindaku mengenai seni yang bukan sekadar berlakon sahaja.... aku amat berterima kasih kepadanya...








jadi cikgu???? eee... jangan pandang serong aaa, jangan ingat ini muka mcm seposen xda harapan tuk jd cikgu cuma rezeki ja xda.. tapi kita tgk nnt, bagaimana kah jadinya aku ni nnt.. heheheh....
mgkin aku x mengajar bhasa melayu, or bhsa ingeriss, ilmu hisab, biologi.... tp aku akan ajar org memasak... yaaaa... itu la yang aku nmpak skg... jd lecterur pon da ckp memadai... klu aku ada rezki aku mahu sambg blajar.... baru la nmpak hensem ckit.heheheh.. aku akan jd ckgu yg paling ganaz or paling baek. tgk pada semasa.. hahahaha...







ini mungkin bleh dipertikai kan... aku nk jadi doktor gigi ni... tp ianya ada didalam senarai top 5 cita2 aku tau.. klu dilihat gaya aku skg amat mmg x dapek la.. dah jauh sangat hala tuju tuk jadi doktor gigi tu. klu nak ambik pon kena pi rusia la ni.hehehe... xpa la x aku jd doktor gigi anak aku bleh ganti. mama dy mesti suka kan. aku pon x payah pi hospital klu anak aku jd doktor, cabut diumah saja. free tu. hahahaha





last and bukan yang terakhir jadi tentera. x kisah la tentera laut ka, darat,udara aku mmg minta. lebih2 lagi klu time pegang senapang, bom, kreta kebal ka... pergghh, pastu main timbak2 ni. crita rembo tu la punya angkara sampai ada satu tahap aku pernah buat umah dlm hutan ni, tapi mama marah bawa rotan mau pukul aku. apa tidaknya hutan blakang umah tu macam2 ada ular la, lipan la, dinasor la, nyamuk la. time tu aku peduli apa, budak2 gi mana tau apa2 pon. siap bawa bekal nasi ni dirumah, mama tnya "kemana ko ni". aku jwab mau berkemah di hutan. ko jangan main di dalam hutan tu ketaguran(kena kaco makhluk halus) ko tu nnt. aku mana dgr, skali betul la demam neh. baru padan muka aku. hahaha


begitu lah cita2 tu ketika time kecil gi.... tapi yang nampak skg aku adalah tuk jadi chef yang berjaya.. bagaimana ngan anda? mesti adakan.. bila di ingat semula ia akan mengimbau betapa besarnya cita2 kita time kecil tetapi timeda besar hanya berapa kerat ja yang mengikut cita2 mereka ketika kecil....

No comments:

Post a Comment